انگور دارای ویتامینهای A، B، C،D و املاحی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلر، ید، آرسنیک، فسفر، سیلیس است، همچنین انگور دارای مقدار زیادی تانن است.


به گزارش ایانا، انگور دارای 79 درصد آب، 14 درصد قندهای مختلف و ویتامینهای A، B، C،D و املاحی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلر، ید، آرسنیک، فسفر و سیلیس است که دم کرده برگ جوان انگور جهت دفع ادرار، بیماری نقرس، زردی و استفراغ مفید است.


قند انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون می شود و در عضلات و کبد ذخیره می شود، در حالی که سایر قندها به قند خون تبدیل شده و بعد وارد خون می شوند.


شیره انگور بسیار مقوی است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی با عمل جراحی ضعیف شده اند، بسیار مفید است.


تمام خواص انگور در کشمش است، حتی ارزش غذایی کشمش از انگور بالاتر است. خوردن انگور معده را کاملا تخلیه کرده، ادرار را زیاد می کند و فضولات معده را از بین می برد. انگور از امراضی مانند ترش کردن، سوء هاضمه، امراض جلدی،‌ خونریزی معده، ‌ایجاد سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند.


آب انگور دارای قند، تانن، فسفات، مواد ضعفی، مواد سفیده ای، کلسیم و منیزیم است. مالیدن آب انگور تازه روی پوست صورت باعث شادابی، جوانی و شفافیت چهره می شود. شیره انگور ملین است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند، بسیار مفید است. اگر انگور را به جای صبحانه بخورید و تا ظهر غذای دیگری نخورید، لاغر می شوید. انگور برای درمان التهاب معده و روده، کم خونی، زیادی اوره، زیادی چربی خون، امراض قلبی، بیماری نقرس، احتقان کبد، سنگهای صفراوی، بیماریهای پوستی، خروج مواد سمی از بدن از راه ادرار و تجدید قوای بدن پس از زایمان مفید است.


شیره انگور ملایر سفت و رنگ آن قهوه ای خیلی روشن است.


شیره انگور همدان شل تر، شیرینتر و پر رنگتر از شیره ملایر است.


شیره اردبیل شل تر و پر رنگتر از شیره همدان است.


شیره خرما هم به رنگ قهوه ای سوخته است و معمولا از شیره انگور اردبیل شل تر است.


شیره ای که در بازار به نام شیره کشمش عرضه می شود، در واقع همان شیره انگور است، ولی چون آذری ‌زبانها به انگور عسگری (کشمش) می گویند، روی قوطی این نوع شیره به جای شیره انگور، شیره کشمش نوشته شده است.


شیره خرما نیز خواص خرما را دارد. شیره خرما برای مبتلایان به اسهال نیز مفید است، مخصوصا چنانچه با ماست مخلوط شود و خورده شود، فایده اش بیشتر می شود.


خرما میوه ای است بهشتی و بسیار مقوی که مواد معدنی بسیاری چون آهن، پتاسیم، روی، منگنز و ویتامینهای A،B وE را داراست. تحقیقات درباره خرما نشان داده که این میوه بهشتی می تواند از بسیاری از سرطانها مانند سرطان کولون، معده و غیره پیشگیری کند. یکی از خواص خرما ملین بودن آن است به شرطی که شش تا هفت عدد خرما را در دو لیوان آب جوش خیس کرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشید و یا مقداری خرما میل کنید و بلافاصله یک یا دو لیوان آب گرم روی آن بنوشید. خاصیت دیگر خرما خنثی کردن اسید اضافی معده است و از آنجا که زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل درد می شود بنابراین هر وقت دل درد گرفتید می توانید از فرمول چینیها در طب سنتی چینی استفاده کنید. بدین طریق که دو تا سه عدد خرمای تازه و له شده را در آب جوش بیاندازید و بعد آن را هم زده و بنوشید. خرما را بعنوان میوه نیز می توانید مصرف کنید.


همچنین حتما برای خواب راحت تر و آرامش بیشتر شام خود را حدود ساعت هفت بعد از ظهر خورده و قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.


خرما برای افراد سالمند و بچه ها بسیار مفید است. سعی کنید به جای قند و شکر از خرما برای نوشیدن چای استفاده کنید و یا در طباخی از آن استفاده بیشتری ببرید. ورزشکاران به علت فعالیت زیاد به طور حتم باید از عصرانه ای مقوی که با خرما تهیه شده باشد، استفاده کنند.


برای مثال، خرما و شیر را به همراه نصف فنجان آب آناناس تازه، یک قاشق پودر نارگیل و یک قاشق آناناس خرد شده در مخلوط کن ریخته و معجون فراهم آمده را میل کنید.


100 گرم خرمای تازه دارای 163 کیلوکالری انرژی، 9/0 گرم پروتیین، 3/0 گرم چربی، 38 گرم گلوسید، 30 میلی گرم فسفر، 3/1 میلی گرم آهن، 51 میلی گرم کلسیم و 10 میلی گرم ویتامینC است. 100 گرم خشک آن دارای 300 کالری انرژی، دو گرم پروتیین، 6/0 گرم چربی، 73 گرم گلوسید، 60 میلی گرم گوگرد، 50 میلی گرم فسفر، 650 میلی گرم پتاسیم، 65 میلی گرم منیزیم، 70 میلی گرم کلسیم، دو میلی گرم آهن و 2/2 میلی گرم نیاسین است. سدیم و ویتامینA خرما قابل توجه نیست